Zaburzenia, lęki, depresja – z tym zmagają się studenci!
– Według niektórych badań to studenci doświadczają więcej kryzysów psychicznych niż uczniowie podstawówek czy liceów – przekazuje w komunikacie rzecznik Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.
Z czym się zmagają?
Wśród problemów doświadczanych przez studentów zgłaszających się po pomoc do działającej w WUM poradni psychologicznej są m.in. lęki społeczne, trudności z koncentracją i motywacją do nauki, uzależnienia, depresje, zaburzenia osobowości czy myśli samobójcze.
-Do naszej poradni zgłaszają się studenci z objawami charakterystycznymi dla lęku społecznego, choć przed pandemią nie mieli problemów z wypowiadaniem się na zajęciach, uczestniczyli aktywnie w życiu studenckim – powiedziała w komunikacie dr Magdalena Łazarewicz ze Studium Psychologii Zdrowia WUM, koordynator Uniwersyteckiej Poradni Psychologicznej.
Pandemia, a kryzys psychiczny
Choć młodzi byli grupą, która najlepiej zniosła pierwszą falę pandemii. Mimo to przyczyniła się ona do pojawienia nowych problemów w życiu studentów. Część z nich po miesiącach nauki zdalnej napotkała trudności w powrocie do normalności i w dostosowaniu się do ponownej nauki stacjonarnej.
Oprócz tego po pomoc zgłaszają się też osoby przeżywające żałobę po stracie bliskiego, a także doświadczające survivor guilt, czyli poczucia winy ocalałego.
-Doskwiera im przy tym samotność i poczucie bycia niezrozumianym przez innych, często umniejszających zagrożenia związane z zachorowaniem na COVID-19 – zaznaczyła dr Łazarewicz.
Poważny problem – samotność i niezrozumienie
Działająca na WUM poradnia psychologiczna rocznie przyjmuje około 250 studentów, a 200 z nich ostatecznie korzysta z krótkoterminowej pomocy.
-Stanowi to nieco ponad 2 proc. liczby wszystkich studentów WUM. Około 15 proc. osób konsultowanych w poradni to studenci zagraniczni. Wydaje się jednak, że liczby te nie odzwierciedlają rzeczywistego zapotrzebowania na wsparcie psychologiczne, w szczególności obecnie – w okresie pandemii – stwierdziła dr Łazarewicz.
Dr Łazarewicz oceniła, że przyczyną wzrostu liczby studentów dotkniętych kryzysami psychicznymi mogą być „drastyczne zmiany w stylu życia, które wymusiła na nas pandemia”.
Tłumaczyła, że „studia są okresem nie tylko intensywnego rozwoju intelektualnego, ale też – a może nawet przede wszystkim – okresem kształtowania własnej tożsamości i prób budowania bliskich relacji”.
-Nadejście pandemii, nauka zdalna i lockdowny równoznaczne były z utratą wolności, swobody i z powrotem do starego stylu życia – oceniła dr Łazarewicz.
Materiał: PAP Nauka w Polsce
Jeden komentarz