PsychologiaStyl życiaZdrowie

ASMR — czym jest?

Kiedy słuchałeś czyjegoś głosu, wyciszyłeś się i zrelaksowałeś? Prawdopodobnie miało wtedy miejsce ASMR, czyli samoistna odpowiedź meridianów czuciowych. W sieci już dawno zaroiło się od filmików, w których ludzie szepcą do mikrofonu, delikatnie drapią w szkło lub cicho tną coś nożyczkami. Słysząc te dźwięki, można się zrelaksować, a nawet ukoić ból. Czym zatem jest ASMR?

Jak wywołać ASMR?

Zjawisko ASMR bywa nazywane orgazmem mózgu. Dla wielu ludzi jednak jest to tylko tajemniczo brzmiąca nazwa. ASMR, czyli autonomous sensory meridian response powstało w 2010 roku (nazwę tę zaproponowała Amerykanka Jennifer Allen). Wtedy też zebrała się pierwsza grupa na Facebooku poświęcona temu zagadnieniu. W 2011 roku hasło wpisano do Wikipedii.

Myślisz, że ASMR ma coś wspólnego z erotyzmem i seksualnością? Jesteś w błędzie! ASMR ma związek z relaksem i odpoczynkiem. Aby wywołać zjawisko orgazmu mózgu potrzeba różnych bodźców: smakowych, zapachowych, dotykowych i słuchowych. Powodują one przyjemne uczucie mrowienia na całym ciele. ASMR rozpoczyna się od mrowienia na karku i z tyłu głowy, a po chwili doznania te obejmują całe ciało. Gwiazdy w dziedzinie ASMR relaksują ludzi, używając wysokiej klasy mikrofonów obustronnych przesyłających osobne dźwięki do lewego i prawego ucha.

ASMR — czy poprawia zdrowie psychiczne?

Naukowcy bardzo sceptycznie podchodzą do ASMR. Twierdzą, że ludzie odczuwają różne bodźce w zupełnie inny sposób. Według niektórych psychiatrów ASMR to oryginalny trik, który ma korzystny wpływ na psychikę. Ten nietypowy „masaż mózgu” zmniejsza odczuwanie stresu. Tym, co możesz zaobserwować u siebie, jest wolniejsze tętno i tak, jak już wspomnieliśmy — przyjemne mrowienie ciała. Jednak dobroczynny wpływ wiąże się z tym, że ASMR zamyka obszary mózgu odpowiedzialne za stres.

ASMR, czyli internetowy fenomen

Wiesz już, że ASMR w korzystny sposób oddziałuje na zdrowie psychiczne, pomaga się zrelaksować i wyciszyć. Na You Tube filmy ASMR mają wielomilionową oglądalność. Łączą one bodźce wizualne ze słuchowymi. Oczywiście media wykorzystały to, że metoda ASMR jest tak popularna i zaczęły promować wywiady z gwiazdami z użyciem odgłosów mlaskania, ciamkania, drapania czy chrupania. Nie zabrakło też krytyki tego oryginalnego sposobu relaksacji. W wersji kapitalistycznej ASMR polega na słuchaniu odgłosu przesypywanych monet.

Czy wszyscy mogą doświadczyć ASMR?

ASMR mogą doświadczyć głównie osoby podatne na rozmaite bodźce, ale także te, których fizjologia mózgu jest nietypowa. Badania przeprowadzone w 2017 roku wykazały, że na ASMR lepiej reagują ludzie introwertyczni, wrażliwi i emocjonalni. Jednak nie wszyscy bodźce dźwiękowe, dotykowe i wizualne łączą z uczuciem relaksu. Osoby doświadczające mizofonii, czyli nadreaktywności na dźwięki, mogą poczuć irytację.

Jak wyzwolić emocje dzięki dźwiękom i obrazom?

Osoba, która doświadcza ASMR, doznaje sprzecznych odczuć. Z jednej strony odczuwa dreszcze wędrujące po całym kręgosłupie, a z drugiej — jest głęboko odprężona. Czasami może dochodzić do synestezji, czyli odbierania bodźców jednego zmysłu jako pochodzących z innego. Przykładowo dźwięki mogą wywoływać zapachy, a obrazy — smaki. Takie silne pobudzenie wiąże się z reakcją emocjonalna organizmu. To także „reset” dla układu nerwowego. Podczas reakcji na bodźce słuchowe, wizualne i dotykowe, uwalniają się hormony stresu odpowiedzialne za pobudzenie, ale także endorfiny odpowiedzialne za uczucie przyjemności i uspokojenia. Z medycznego punktu widzenia w ciele zachodzą następujące reakcje — tętno rośnie po to, aby po chwili spaść. Przejawia się to fazą głębokiej relaksacji i wyciszenia. ASMR może zatem pomóc eliminować bezsenność czy wspomagać terapię, kiedy pojawia się chroniczny ból.

Jak wykorzystać ASMR w domowych warunkach?

W domowych warunkach także możesz skorzystać z dobrodziejstwa ASMR. Wystarczy, że posłuchasz szumu lejącej się wody czy kociego mruczenia. Terapeuci na zajęciach z dziećmi używają na przykład kolorowych gałganków o różnych fakturach — szorstkich, miękkich, śliskich, chropowatych. Zastanów się, czy nie przeżyłeś kiedyś miłych doznań związanych z ASMR? Solówka na gitarze lub śpiew ulubionego wokalisty? A może szum wiatru i świergot ptaków wywołały u Ciebie przyjemne dreszcze w okolicach głowy? Doświadczenia tego rodzaju są inne dla różnych osób. Warto jednak ich szukać i wykorzystać, łagodząc tym samym niepokój.

Zjawisko ASMR wykorzystuje wiele treningów autogennych i ćwiczeń relaksacyjnych. Oczywiście sam sprawdź, co wywołuje w Tobie przyjemne uczucie odprężenia i błogostanu. Według psycholog dr Beaty Rajby koncentrujemy się na teraźniejszości i byciu „tu i teraz”. Nie doświadczamy przykrych emocji związanych z kłótniami, na które reagujemy stresem. W zamian odcinamy się od zmartwień, hałasu, pośpiechu i wszystkiego, co wytrąca nas z równowagi. Dajemy organizmowi sygnał, żeby zwolnił. 

Warto zajrzeć:

https://zwierciadlo.pl/psychologia/527478,1,asmr–jak-wywolac-stan-przyjemnego-dreszczu.read

https://kmag.pl/article/badania-dowodza-ze-asmr-moze-zmniejszyc-leki-i-miec-korzystny-wplyw-na-zdrowie-psychiczne

https://www.focus.pl/artykul/masaz-mozgu-czy-bzdura-do-czego-sluzy-asmr

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Back to top button