PsychologiaZdrowie

Self-care, czyli jak praktykować dobroć wobec samego siebie?

Praca na pełny etat, dom, obowiązki i jeszcze nieustanne przekonanie, że wszystko musi być perfekcyjne. To właśnie te kwestie, które sprawiają, że zapominasz o sobie, myśląc wyłącznie o innych. Czym można okazać sobie odrobinę dobroci bez wyrzutów sumienia? Można, a nawet trzeba. Tego właśnie uczy self-care — filozofia bycia dobrym dla własnej osoby.

Czym jest self-care?

Nie wiesz czym jest self-care? Większość ludzi uważa, że to tylko termin ukuty przez specjalistów od marketingu, którzy chcą naciągnąć klientów na zakup niepotrzebnych (ale umilających życie) rzeczy. Tymczasem self-care to świadoma dbałość o zdrowie fizyczne i emocjonalne. Nie zapominaj o swoich potrzebach. Wystarczy przeznaczyć 15-30 minut dziennie na to, aby zadbać o siebie. Pytaj swojego ciała, czego potrzebuje w pierwszej kolejności. Wsłuchiwanie się w siebie to nie egoizm, a klucz do dobrego samopoczucia. Nie możesz bowiem nawiązać zdrowych relacji, jeśli nie potrafisz o siebie zadbać. Dlaczego? Ponieważ nie możesz dać komuś tego, czego sama nie posiadasz.

Self-care — klucz do szczęśliwego życia

Self-care to nie jest praktykowanie obżarstwa, lenistwa i innych autodestrukcyjnych zachowań w myśl zasady, że przecież należy mi się coś miłego. Warto zadbać nie tylko o dobrą energię wewnętrzną, ale także o swoje ciało. A najlepiej zrobi to ruch i zbilansowana dieta. I nie chodzi tu o wyczerpujący trening na siłowni, wręcz przeciwnie — o wyciszający spacer na łonie natury. Na dalszy plan niech zejdzie świat wirtualny na rzecz tego realnego. Dobrze jest zrobić przynajmniej raz w tygodniu cyfrowy detoks. Jeśli chodzi o jedzenie, wybieraj oczywiście to, za co będzie Ci wdzięczny Twój organizm. Wzrośnie nie tylko Twój poziom energii, ale i poprawi się samopoczucie. Pamiętaj o nawadnianiu i zrezygnuj z niezdrowych przekąsek. Nie lekceważ swojego zdrowia — wykonuj regularnie badania profilaktyczne.

Jak pokonać stres i zmęczenie?

Co zrobić, aby tryskać dobrą energią? Warto rozważyć swoje potrzeby emocjonalne. Zastanów się, dlaczego jesteś w stresie i postaraj się zaradzić temu stanowi. Oczywiście stres jest nieodłącznym elementem naszego życia, jednak możesz go częściowo wyeliminować, oddając się swoim pasjom i udzielając się towarzysko. Czas spędzony z najlepszą przyjaciółką relaksuje i uspokaja. Pozwól sobie na małe przyjemności — na przykład wieczorną kojącą kąpiel z dodatkiem aromatycznego olejku. Dbanie o siebie to troska nie tylko o zdrowie fizyczne, ale także o psychikę.

Dlaczego warto dbać o siebie?

Jeśli dbasz o siebie, lepiej czujesz się w towarzystwie innych osób. Mało tego, przyciągasz ludzi, którzy myślą podobnie, jak Ty. Samoakceptacja pomaga Ci także odpowiednio spojrzeć na sprawy w Twoim związku. Ty i Twój partner czujecie się ze sobą dobrze, ponieważ potrafisz jasno komunikować swoje potrzeby. 

Naukowcy udowodnili, że dbałość o siebie niesie ze sobą wiele korzyści zdrowotnych — zapobiega udarom, nowotworom i chorobom serca.

Self-care w codziennym życiu — jak praktykować?

Pewnie myślisz, że nie można zadbać o siebie i jeszcze stawić czoła codzienności? Najważniejsza jest równowaga między obowiązkami a przyjemnościami. Na te ostatnie też musisz znaleźć czas w swoim życiu! Pomoże Ci w tym spis zadań. Na liście obowiązkową pozycją jest kwadrans dla siebie. Nie zaniedbuj siebie kosztem innych i nie wmawiaj sobie, że chwila relaksu to egoizm. Potrzebujesz jej, aby poczuć się lepiej sama ze sobą. Sposobem, aby się odprężyć, nie musi być zakup nowego ubrania tylko aktywność fizyczna, domowe SPA lub inne zajęcie. Psychologowie zalecają krótkie medytacje lub lekcje jogi. Ty wybierz to, co wprowadzi Cię w dobry nastrój.

W self-care ogromną rolę odgrywa nastawienie psychiczne. Jeśli nie poczujesz się szczęśliwa sama ze sobą, nie uszczęśliwisz innych. Kiedy zajmujesz się pracą, domem i przytłacza Cię ogrom obowiązków, pomyśl, że priorytetem w tym wszystkim jest Twoje zdrowie — emocjonalne i fizyczne. Kilka chwil dla siebie potrafi wiele zmienić. Oczywiście na lepsze. 

Bibliografia:

https://mamadu.pl/145517,self-care-czyli-troska-o-sama-siebie-to-twoj-obowiazek

https://dziendobry.tvn.pl/a/czym-jest-self-care-podpowiadamy-dlaczego-warto-byc-dobrym-dla-siebie

https://zwierciadlo.pl/psychologia/526420,1,dbanie-o-siebie-jest-dzis-jak-powietrze.read

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Back to top button