DietaStyl życiaZdrowie

Dieta ketogeniczna. Czym jest i jak ją stosować?

Często można usłyszeć o niej w mediach lub od znajomych. Nic dziwnego. Stała się naprawdę bardzo popularna. Jednak czy to zwykła, chwilowa moda? W żadnym wypadku! Dieta ketogeniczna naprawdę może odmienić Twoje życie, zredukować tkankę tłuszczową, zwiększyć energię, usunąć uczucie głodu… Można by tak wymieniać w nieskończoność.

Na czym polega dieta ketogeniczna?

Jak działa ona dieta? Czy są jakieś zasady, założenia diety ketogenicznej? Tak. Ta dieta to sposób odżywiania, który ma na celu znaczne ograniczenie węglowodanów, a zwiększenie ilości tłuszczu. Upraszczając, ograniczamy spożycie węglowodanów, na rzecz tłuszczu. Dlatego dieta ketogeniczna nazywana jest dietą wysokotłuszczową.

Jeśli jest to Twoje pierwsze spotkanie, może to być dla Ciebie szok. Jednak węglowodany nie muszą być paliwem dla Twojego organizmu. Tutaj głównym źródłem energii jest tłuszcz. Tłuszcz nie jest Twoim wrogiem, a szansą na wymarzoną sylwetkę.

W takim razie czym jest ketoza?

Ketoza jest stanem metabolicznym, w którym zostają wytworzone ketony. Stają się one paliwem dla naszego organizmu. Domyślnie energię wykorzystujemy z glukozy, czyli cukru pobranego z węglowodanów.

Dlaczego? Ponieważ naszemu organizmowi łatwiej jest pobrać energię właśnie z węglowodanów. Jeśli natomiast dostarczymy za dużo węglowodanów, magazynują się one w postaci tkanki tłuszczowej.

By wejść w stan ketozy, musimy zużyć dotychczasowe źródło energii. Wszystkie zapasy glukozy oraz zmagazynowanego glikogenu. W efekcie wątroba rozpocznie produkcję ciał ketonowych:

● aceton

● kwas acetylooctowy i beta hydroksymasłowy

Ciała ketonowe upraszczając, są wyprodukowane w wątrobie. Proces ten nazywa się ketogenezą.

Dieta ketogeniczna nazywana jest dietą wysokotłuszczową / Fot. Canva

Jak wejść w stan ketozy?

Do stanu ketozy nie każdy organizm przestawia się tak samo. Należy o tym pamiętać i dać sobie więcej czasu. Najszybszym sposobem będzie głodówka, przez co usuniemy zapasy glikogenu z naszego organizmu.

Po wyczyszczeniu stanu magazynowego organizm rozpocznie pobieranie energii z ciał ketonowych. Spróbuj nic nie jeść przez 24-48 godzin bądź ogranicz drastycznie spożywane węglowodany.

Pojawiające się pierwsze ciała ketonowe w organizmie, to nie koniec przygody.

Teraz czas na keto-adaptacje, czyli pełne przestawienie organizmu. Organizm potrzebuje czasu, by przyzwyczaić się do nowego paliwa. Przez ten okres możemy faktycznie czuć się gorzej, odczuwać zmęczenie.

Jednak to nie trwa wieczność, a po okresie keto-adaptacji poczujesz prawdziwą moc diety ketogenicznej. Pełen proces adaptacji organizmu do pobierania energii z tłuszczu trwa zazwyczaj ok. 2 – 4 tygodni. Oczywiście, zdarzają się różne okoliczności i przypadki, co może wydłużyć czas do kilku miesięcy.

Jak sprawdzić, czy jest się w stanie ketozy?

Pierwszymi objawami ketozy może być:

  • Nieświeży zapach z ust
  • Niski poziom cukru we krwi
  • Problemy ze snem oraz spadek kondycji
  • Problemy z trawieniem

Dokładniejszym sposobem na taką diagnozę będzie pośrednie sprawdzenie ciał ketonowych w organizmie. Wystarczy wykonać test paskami do badania moczu na ich wykrycie. Lepszą, a zarazem droższą opcją jest glukometr. Jednak opcja z paskami w zupełności Ci wystarczy.

Dieta ta zapobiega wielu chorobom oraz m.in. depresji / Fot. Canva

Czy dieta ketogeniczna jest zdrowa?

Dieta ta zapobiega wielu chorobom oraz m.in. depresji.

Nie obciąża nerek i wątroby.

Część osób uważa, że dieta keto jest zdrowa i można być na diecie keto cały czas. Inni uważają, że jest niezdrowa i można nabawić się wielu problemów. Bo jak można żyć bez węglowodanów? Można. Wszystko zależy, co jemy.

Jeśli zadbamy o wysokiej jakości produkty, odpowiednie wartości odżywcze, zasady diety ketogenicznej i zapewnimy suplementację odpowiednich witamin, nie odczujemy problemów, a same plusy.

Czy są jakieś wady?

Na diecie ketogennej szczególnie istotne jest unikanie produktów z dużą ilością węglowodanów. Są to również niektóre warzywa i owoce.

“Keto – grypa”, dotykająca dużą ilość osób na początku diety keto. Trwa około tygodnia.

Dieta wysokotłuszczowa, czyli dieta ketogenna może wydawać się dla wielu ogromną zmianą. Czasami ciężką do wytrwania.

Dla kogo jest dieta ketogeniczna?

Należy pamiętać, że keto dieta nie jest dla:

  • Kobiet w ciąży oraz karmiących piersią
  • Osób z wysokim ryzykiem osteoporozy
  • Osób, które mają problem z nerkami, trzustką i wątrobą

Przed rozpoczęciem przygody z dietą ketogeniczną, warto pomyśleć nad kontrolą u lekarza. Dzięki temu dowiemy się, czy nie mamy żadnych przeciwwskazań, by przejść na dietę ketogenną. 

Efekty diety ketogenicznej

Już wiemy na czym polega dieta ketogenna. Jakie są jej zalety? 

Oto kilka z nich, które zachęcą do przejścia na ową dietę.

  • zrzucenie zbędnych kilogramów, spalanie tłuszczu, utratę wagi
  • dużo lepsze zdrowie oraz odporność
  • lepsza koncentracja, szybsze myślenie, co w konsekwencji prowadzi do większej wydajności
  • dieta ketogenna eliminuje bóle głowy
  • brak wahań nastrojów
  • pozbycie się depresji, stanów lękowych
  • reguluje poziom insuliny we krwi
  • regulacja poziomu cholesterolu
  • poprawa skóry, leczenie trądziku
  • poczucie lekkości
  • poprawa samooceny
  • wewnętrzny spokój, szczęście

Autor: Szymon Bączek

Bibliografia:

https://www.healthline.com/nutrition/ketogenic-diet-101

https://www.dietdoctor.com/low-carb/keto

https://www.wapteka.pl/blog/artykul/dieta-ketogeniczna-keto-co-nalezy-wiedziec-i-jakie-sa-wady-oraz-zalety

Książka: ,,Ketoza – schudnij raz na zawsze”

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Back to top button