DietaStyl życiaZdrowie

Dlaczego warto pić wodę?

Picie odpowiedniej ilości, dobrej jakości wody jest bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na nasze zdrowie i samopoczucie. Woda stanowi 50-80 % masy ciała człowieka. Utrata 3% wody z organizmu może obniżyć naszą wydolność i samopoczucie, natomiast utrata 10% zagraża już życiu. Mimo powszechnie dostępnej wiedzy, na temat konieczności odpowiedniego nawadniania organizmu nadal wiele osób pije za mało wody!

Korzyści dla zdrowia wynikające z prawidłowego nawodnienia organizmu

Woda spełnia wiele ważnych funkcji w naszym organizmie, między innymi:

– jest jednym ze składników tkanek i płynów ustrojowych, które odpowiedzialne są za transport tlenu i składników odżywczych

– pełni funkcję ochronną dla między innymi: mózgu, gałki ocznej oraz rdzenia kręgowego

– pomaga oczyszczać organizm z toksyn i zbędnych substancji

– reguluje temperaturę ciała (dlatego gdy jest ciepło nasza skóra zaczyna parować, a woda jest wydzielana w postaci potu)

– poprawia koncentrację oraz zdolności uczenia się

– chroni przed chorobami

Przeprowadzono wiele badań naukowych na temat wpływu picia wody na zdrowie.

Jacqueline Chan ze współpracownikami zorganizowali trwające 6 lat badanie, w którym wzięło udział 8280 mężczyzn i 12017 kobiet o średniej wieku 25 lat. Stwierdzono, że u kobiet wypijających co najmniej 5 szklanek wody dziennie ryzyko zachorowania na chorobę niedokrwienną serca zmniejszyło się o 41% w porównaniu z kobietami, które piły 2 lub mniej szklanek wody dziennie. U mężczyzn ryzyko spadło o 54%.

Elizabeth A. Dennis wraz ze współpracownikami podczas badania 48 osób dorosłych z nadwagą lub otyłością (BMI 25 – 40 kg/m2) odkryli, że spożycie odpowiedniej ilości wody, przy jednoczesnym stosowaniu diety niskoenergetycznej zwiększa redukcję masy ciała.

Profesor Julian Aleksandrowicz, uznany lekarz i ekolog, założyciel Polskiego Towarzystwa Magnezologicznego mówił, że zdrowie człowieka, a nawet jego życie w dużej mierze zależą od jakości wody jaką pije na co dzień. Dlatego warto wyposażyć się w dzbanek z filtrem uzdatniającym wodę kranową do picia (często również zawierającym dodatkowo magnez). Natomiast będąc w podróży za granicą należy unikać picia wody wodociągowej, tam gdzie jej pochodzenie jest niezweryfikowane.

Skutki niedoboru wody w organizmie

Tak niepozorna czynność, jaką jest wypicie kilku szklanek wody ma ogromne znaczenie dla naszego zdrowia i samopoczucia. Niewystarczające nawodnienie organizmu może się objawiać między innymi:

– zaburzeniami pamięci oraz zdolności koncentracji

– bólami głowy

– słabą koordynacją ruchów

– kłopotami z trawieniem

W przypadku stanu poważnego odwodnienia organizmu mogą wystąpić:

– omdlenia

– suchość skóry i spojówek

– zmiany w ciśnieniu krwi

– zaburzenia funkcji poznawczych oraz mowy i widzenia

W przypadku wystąpienia takich objawów, koniecznie trzeba zgłosić się do szpitala.

Ile wody należy wypijać?

Zalecane jest, aby kobiety wypijały około 2 litry wody, mężczyźni około 3 litry, a dzieci około 1,5 litra. Jednak ta ilość powinna być dostosowana do wieku, stanu zdrowia, aktywności fizycznej oraz innych indywidualnych cech.

Bilans wodny organizmu jest to stosunek ilości dostarczonej organizmowi wody (w napojach i pożywieniu) do ilości wody wydalonej z organizmu. Dużą część płynów ustrojowych tracimy w czasie naturalnych procesów fizjologicznych, więc należy regularnie uzupełniać niedobór wody w organizmie. Jeśli chcesz obliczyć swoje indywidualne zapotrzebowanie na wodę, możesz skorzystać z kalkulatora dostępnego tu.

Jak wyrobić w sobie nawyk picia wody?

Początkowo wyrobienie w sobie nawyku wypijania dużej ilości wody dziennie jest trudne. Nasz organizm jednak stopniowo zacznie się przyzwyczajać do tej korzystnej zmiany. Pomocne mogą się okazać liczne aplikacje, które zarówno odliczają odpowiednią ilość szklanek wody, jak i przypominają nam regularnie o tym, aby pić. Jeśli mamy trudności z brakiem wyraźnego smaku, warto dodać do szklanki wody plasterki owoców, na przykład: cytryny, pomarańczy, limonki. Można także użyć plastrów świeżego ogórka i listków mięty. Dobrym sposobem na wyrobienie w sobie nawyku jest również przyjęcie zasady wypijania szklanki wody po każdym innym napoju (np. kawa, herbata, sok). Przydatny może się okazać również zakup butelki z podziałką, odmierzającą ilość wody. Często wypijamy jej znacznie mniej niż nam się wydaje!

Po więcej przepisów na domowe wody smakowe wzbogacone o owoce, warzywa, przyprawy i zioła warto sięgnąć na przykład do książki Anety Łańcuchowskiej pt. „Zdrowe wody, czyli pyszne wody smakowe i izotoniki”.

Źródła:

M. Derkowska-Sitarz, A. Adamczyk-Lorenc, Wpływ składników mineralnych rozpuszczonych w wodzie pitnej na organizm człowieka, Prace Naukowe Instytutu Górnictwa Politechniki Wrocławskiej, 2008.

K. Wiśniewska, E. Kurowska, K. Okręglicka, Wpływ spożycia wody na masę ciała, Czasopismo Polskiego Towarzystwa Lekarskiego, 2014.

T. Wojtaszek, Woda mineralna jako czynnik ekologicznej profilaktyki zdrowotnej, J. Elementol, 2006.

dr n. med. A. Jarosz, Woda – niezbędny składnik diety, Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej, Warszawa 2017.

E. A. Dennis, A. L. Dengo, D. L. Comber i wsp.: Water Consumption Increases Weight Loss During a Hyp ocaloric Diet Intervention in Middle-aged and Older Adults. Obesity, 2010, 18, 300-307.

Chan J., Knutsen S.F., Blix G.G. iwsp.: Water, Other Fluids, and Fatal Coronary Heart Disease, The Adventist Health Study. Am. J. Epidemiol., 2002, 155, 827-833

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Back to top button